sobota, 7 lipca 2012

Muzeum w Grudziądzu.

Muzeum w Grudziądzu to zabawna instytucja - rozbito je na pięć budynków w obrębie jednej ulicy, a pomiędzy nimi nie ma bezpośredniego przejścia. Dlatego też ma ono swoje oddziały w nadwiślańskich spichlerzach oraz w dawnym Pałacu Opatek. Na dodatek byłam tam jedyną zwiedzającą (być może miała na to wpływ wczesna pora, gdyż znalazłam się tam zaraz po otwarciu), a wszystkie panie wydawały się zachwycone, że ktoś wyrywa je z codziennej rutyny i można mu trochę poopowiadać o ekspozycji.

Najpierw zwiedziłam ekspozycję na temat Kaszub. Bardzo żałuję, że nie trafiłam do Grudziądza kilka dni wcześniej, bo była tam wystawa na temat Witkacego. I można było zrobić sobie portret wielokrotny! :( Ale wystawa kaszubska nie była taka zła -  poniżej jej totalny hit, czyli instrument muzyczny o nazwie... "burczybas". :D
Image Hosted by ImageShack.us
Sztuka ludowa - połączenie wiary i zabobonu.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Oprócz burczybasa moją szczególną uwagę przyciągnęły diabelskie skrzypce - i w całej swojej okazałości,  i w rzeźbie.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Następnie poprzez dziedziniec muzeum przeszłam do Pałacu Opatek. Tutaj widok z ulicy na niego i Kościół św. Ducha.
Image Hosted by ImageShack.us
Obejrzałam tam wystawę na temat polskich orderów.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
A to mój absolutny faworyt pośród odznaczeń. xDDD
Image Hosted by ImageShack.us
Na piętrze natomiast znajdowała się ekspozycja na temat Centrum Wyszkolenia Kawalerii, które w okresie XX-lecia znajdowało się w Grudziądzu.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Potem udałam się do jednego ze spichrzów, gdzie znajdowała się wystawa etnograficzna. Z całej ekspozycji najbardziej podobały mi się te naczynia (więcej w nich gipsu niż autentycznej gliny ;) )...
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
... oraz ta popielnica. Nie wiem czemu, ale przypomina mi Bukę z "Muminków". ;)
Image Hosted by ImageShack.us
Kolejna wystawa dotyczyła historii kolei w Grudziądzu.
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Instrument dawnej kolejarskiej orkiestry.
Image Hosted by ImageShack.us
Modele pociągów.
Image Hosted by ImageShack.us
Ciekawy zegar.
Image Hosted by ImageShack.us
Bilety kartonikowe. Kiedyś nie drukowano ich na bieżąco - pani w okienku miała przygotowane wcześniej wydrukowane bilety na każdej możliwej trasie, które sprzedawała w zależności od życzenia klienta.
Image Hosted by ImageShack.us
No i kolejny berliński akcent - dawny rozkład jazdy. :)
Image Hosted by ImageShack.us
Potem zwiedzałam jeszcze wystawę mundurów...
Image Hosted by ImageShack.us
... oraz wystawę pokonkursową na temat Euro 2012. :)
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
Image Hosted by ImageShack.us
A na koniec - klatka schodowa w spichlerzu. Nie mam pojęcia, ile one mają pięter, ale w kolejnym poście zobaczycie, że są naprawdę wysokie. :)
Image Hosted by ImageShack.us


Translation/Übersetzung

Some photos from the Museum in Grudziądz.

Die Fotos aus dem Museum in Grudziądz.