środa, 22 sierpnia 2012

Lange Nacht der Synagogen.

Niedawno w Berlinie obchodzono Dni Kultury Żydowskiej. Z tej okazji odbyła się też Noc Synagog, w której wzięłam udział. Wydarzenie było dość ciekawe, zwłaszcza dla tych, którzy interesują się judaizmem - i znają niemiecki, oczywiście. ;) Zwiedzanie zaczęłam od synagogi na Rykestrasse w Prenzlauer Bergu. Podczas szybkiego wieczornego spaceru zauroczyła mnie ta dzielnica, więc z pewnością niedługo możecie się spodziewać stamtąd posta. ;) 

Gdy dotarłam na miejsce, musiałam stanąć w kolejce, która wytworzyła się przed miejscem, gdzie przeprowadzano kontrolę osobistą. W Niemczech praktycznie przed każdym miejscem związanym z Żydami się ją przeprowadza, dlatego trzeba pamiętać, żeby przed wyjściem na taką imprezę wyjąć wszystkie pary nożyczek, które się nosi w torebce. ;)
Fragment bramy z bliska.
 Widok na synagogę z zewnątrz.
Wnętrze świątyni. Wysłuchałam tam krótkiego wykładu na temat kultury żydowskiej i historii samej syngogi.
A oto jak wygląda niemiecki żyd. :)
Po wykładzie ruszyłam do Neue Synagoge na Oranienburgerstrasse. 
Ma ona za sobą burzliwe dzieje - podczas nocy kryształowej dzięki bohaterstwu miejscowego komendanta policji udało się ją uratować, ale w czasie wojny została zniszczona przez bomby...
... więc jej obecny kształt to tylko rekonstrukcja fragmentu dawnego budynku. Poniżej model całości.
Obecnie mieści się tu muzeum. Oto świadectwa dziejów świątyni - wieczna lampka, którą znaleziono nienaruszoną pod gruzami po wojnie...
... oraz część bimy ze śladami rekonstrukcji.
Fragment Tory.
Widok na wnętrze sal muzealnych...
... oraz na synagogę widzianą z podwórka.

W Neue Synagoge wzięłam też udział w wycieczce po Mykwie - ale nie było to pomieszczenie historyczne i wyglądało jak zwykła łazienka, więc nie robiłam tam zdjęć. Weszłam także na punkt widokowy pod kopułę świątyni, gdzie nie wolno fotografować (swoją drogą, nie rozumiem dlaczego). Widok na miasto nie był najlepszy, natomiast dość ciekawa była możliwość obejrzenia konstrukcji kopuły z bliska. Mnie udało się tam dotrzeć za darmo, ale na co dzień kosztuje taka przyjemność 2 euro - które zdecydowanie można spożytkować w lepszy sposób, więc w razie wizyty w synagodze radzę się nad tym dobrze zastanowić. ;)


Translation/Übersetzung

I took part in Long Night of Synagogues in Berlin. Very educative!

Ich habe an der Lange Nacht der Synagogen telgenommen. Ich habe viel kennen gelernt!