piątek, 10 sierpnia 2012

Pomoce naukowe, czyli przewodniki po Berlinie. :)


Image Hosted by ImageShack.us


Dzisiaj post poradnikowy, czyli opowiem trochę o przewodnikach po Berlinie oraz o książkach na temat niemieckiej kultury, które kupiłam i przeczytałam przed wyjazdem. Na zdjęciu widzicie wszystkie tytuły, o których będę pisać. Zaczynamy od lewej. :)

"Rozmówki niemieckie" - N. Kopicz, A. Pawlik, A. Sajdak - wyd. Zielona Sowa
Wiadomo, rozmówki zawsze się przydają, jeśli nie zna się języka. Te są dość dobrze przygotowane, ale ja po niemiecku potrafię mówić wystarczająco, by radzić sobie bez nich. ;)

"Przewodnik ksenofoba. Niemcy" - S. Zeidenitz, B. Barkow -  wyd. Finebooks
Ta niewielka książeczka jest napisana zabawnie i z polotem. Podobała mi się dużo bardziej niż kolejna pozycja, gdyż było w niej więcej obiektywizmu. Na dodatek była bardzo tania, więc czego można chcieć więcej? :)

"Spokojnie, to tylko Niemcy" - R. Lord - wyd. PWN dla Newsweek Polska
Książka ta jest już dosyć stara i jak na moje potrzeby - nadmiernie szczegółowa (opisywanie z detalami, jak zamontować w Niemczech telefon stacjonarny to nie coś, czego szukałam w takiej pozycji ;) ). Na dodatek, autor jest Amerykaninem od wielu lat przebywającym w Niemczech i z mojego punktu widzenia brak mu zrozumienia dla miejscowej kultury oraz jest nadmiernie krytyczny wobec przywar niemieckiej codzienności.

"Berlin. City map" z serii "See you! in..." - M. Kaczanowski, J. Bajer, A. Bajer, A. Zakrzewski, K. Citko, S. Czubaszek - wyd. ExpressMap
Dla mnie mapa ta jest niezastąpiona. Nie tylko przedstawiono tutaj plan najważniejszych turystycznych dzielnic miasta, ale także odleglejsze punkty, które mogą zainteresować gościa w Berlinie. Dodatkowo mapa komunikacji miejskiej, bez której po prostu nie da się zwiedzać stolicy Niemiec. :) Mnie potrzebna jest pozycja szczegółowa - bo mam zamiar zobaczyć każdy zakątek miasta ;) - ale jeśli ktoś jest tu tylko z krótką wizytą, to w zupełności wystarczy mu mapa ścisłego centrum i połączeń S-bahn i U-bahn, które dostanie za darmo w każdym punkcie informacji turystycznej w Berlinie.

"Berlin" z serii "Miasta marzeń" - B. Rudnicki, J. Zaborowska - wyd. Mediaprofit dla "Gazety Wyborczej"
Bardzo dobry przewodnik. Co sobie w nim szczególnie chwalę, to piękne zdjęcia. Uczta dla oczu! Dodatkowo bardzo interesująca część na temat historii Berlina i kultury Berlińczyków oraz świetnie napisane teksty.

"Berlin" z serii "Przewodniki wiedzy i życia" - M. Omilanowska - wyd. Wiedza i Życie
Wiem, że jest wielu zwolenników (a wręcz fanów) przewodników z tej serii, ale ja niestety do nich nie należę. Czcionka jest mała, a informacje na temat kolejnych przedstawianych zabytków zbyt ogólne. Brak ciekawostek. Na dodatek plany muzeów, przy których wymienia się najważniejsze zgromadzone w nich zabytki, są dość nieczytelne. Niejasny jest też dobór tych eksponatów - po wizycie w Jüdisches Museum stwierdzam, że wybrano je dość przypadkowo.

"Berlin" - D. Simonis - wyd. National Geographic
Ten przewodnik to strzał w dziesiątkę! Świetne teksty, niezłe zdjęcia, a przy tym o połowę lżejszy od tego "Gazety Wyborczej". Na żółtych stronach przedstawiono interesujące ciekawostki. Oficjalnie ogłaszam go najlepszym w tym zestawieniu i polecam wszystkim wybierającym się do Berlina. :)


Translation/Übersetzung

Sorry, no translation here. All the books are in Polish. ;)

Entschuldigung, kein Übersetzung. Alle diese Bücher sind auf Polnisch. ;)